Ældresygdomme, Svimmelhed og Fald, klinik 1

Klinikken undersøger og behandler ældre for usikker balance, fald og svimmelhed. Det er vigtigt at undgå fald inden de opstår. 

Vi tester syn, følesans, reaktionstid, hjerte og taler om sygdomme du eventuelt har.  Vi tjekker også din medicin for at undgå bivirkninger. Vi ønsker at give dig bedre livskvalitet og forebygge fald. Vi aftaler undersøgelserne med dig og inddrager dine pårørende efter dit ønsker.  



Er du bange for at falde? Er du usikker på benene? Lider du af svimmelhed?

Mange ældre tror det er naturligt at blive usikker på benene med alderen. 


Fakta:

  • Hvert år brækker 10.500 personer lårbenet
  • 95% af alle brud på lårben skyldes fald eller snublen
  • Omkring 1⁄3 af alle ældre oplever at falde - en eller flere gange om året


Kilde; Sundhed.dk


Så slemt behøver det ikke at gå. Du kan lære at undgå fald og blive fortrolig med din balance. 

Ældresygdomme, Svimmelhed og Fald, klinik 1 tilbyder at undersøge årsagerne til din usikkerhed. 

I din kommune findes også sundhedstilbud du kan benytte for at holde dig i gang.




Ældre og fald - Hvorfor falder ældre oftere end yngre?

Evnen til at holde balancen er afhængig af mange ting. Bland andet synet, følesansen i benene og ligevægtsorganet i det indre øre.

Nedsat syn

Med alderen ser du dårligere. Det gør det sværere at bedømme afstande. Du snubler lettere over noget, fordi du ser det. Den rigtige styrke i brilleglasset kan hjælpe.

Nedsat følesanse

Følesansen i benene bliver også dårligere med alderen. At være usikker på benene giver større risiko for at falde. Vær ekstra opmærksom på blødt eller ujævnt underlag.

Medicin og bivirkninger

Du bliver mere følsom over for medicin og får lettere bivirkninger med alderen. En bivirkning er for eksempel svimmelhed.

Hjerte og blodtryk

En forstyrrelse i hjerterytmen, eller hvis dit blodtryk falder, kan medføre en kortvarig besvimelse – så kortvarig, at det opleves som et fald.

Længere reaktionstid

Hurtig reaktion er vigtig, når du er lige ved at falde. Men med alderen bliver dine muskler mindre, og det tager længere tid at reagere. Derfor er risikoen for at falde større.

Bevæg dig dagligt

Det er vigtigt at røre sig. En evne, du ikke bruger, risikerer du at miste. Sådan er det også med evnen til at holde balancen. Hvis du gennem længere tid ikke har fået rørt sig, kan du føle sig usikker og svimmel.

Bliv undersøgt hos lægen

Som regel er der flere årsager til dårlig balance. Det er vigtigt at finde alle. På den måde bliver behandlingen mest effektiv.

Tal med din læge om at blive henvist hvis du har problemer.



Hvordan kan man blive undersøgt for usikker balance, fald eller svimmelhed?

Din læge skal sende en henvisning til hospitalet. Når vi har modtaget din henvisning hører du fra os i løbet af 8 dage. 

Du kan også blive henvist hertil, hvis du har været indlagt eller været på skadestuen. 

Undersøgelserne er gratis. 



Undersøgelser i Ældresygdomme, Svimmelhed og Fald, klinik 1

Første besøg: Hos sygeplejerske:

Sygeplejersken undersøger 

  • Syn
  • Vægt og højde
  • Blodtryk
  • Følesans i benene
  • Hukommelsen
Sygepejersken taler også med dig om, hvordan du klarer din hverdag. Hun spørger til dine bekymringer for fald. Har du brug for hjælpemidler, kan sygeplejersken vejlede dig eller kontakte kommunen. Éfter denne undersøgelse skal du have taget blodprøver. 

Undersøgelsen varer ca. 75 minutter.

Andet besøg: Hos lægen 

Lægen undersøger

  • Hjerte og lunger
  • Nervebanernes samarbejde
  • Dit helbred generelt
  • Din medicin
Du får svar på undersøgelserne fra sidst. 

Sammen med lægen planlægger du, hvilke undersøgelser du har brug for. 

Undersøgelsen tager ca. 60 minutter.

Besøg ved fysioterapeut 

Hvis lægen mener du har brug for undersøgelse hos fysioterapeut får du det. 

Fysioterapeuten undersøger: 

  • Din styrke og balance
  • Hvordan dine sanser arbejder sammen
  • I hvilke situationer du bliver særlig usikker på balancen.
Fysioteapeuten taler også med dig om det du allerede har fortalt sygeplejersken og lægen. 

Behandlingen ved fysioterapeuten er træning. Træning kan foregå i kommunen eller på hold. Du kan også få øvelser, som du skal lave hjemme.

Undersøgelsen tager ca. 75 minutter.


Hvordan behandler man fald og svimmelhed?

Svimmelhed og usikker balance kan ofte behandles eller afhjælpes:

  • måske skal din medicin ændres

  • hjertesygdomme eller depression kan behandles

  • øresten  kan helbredes

  • nogle øjensygdomme kan helbredes – andre kan afhjælpes

  • muskelstyrke, reaktionstid og balance kan forbedres ved, at du træner

  • særlige træningsprogrammer kan afhjælpe svimmelhed

  • en stok kan hjælpe, hvis du har nedsat følesans i fødderne

  • hvis dit syn har ændret sig, skal brillerne måske skiftes ud.

Ud fra dine undersøgelser og svar laver vi en plan som passer til dig.



7 gode råd til at forebygge fald i hjemmet

1. Undgå løse tæpper og ledninger

Løse ledninger, strikkegarn og hundesnoren er snublefælder. Vær opmærksom, hvis du laver ændringer.

Løse tæpper kan vende enderne opad eller glide. Derfor er løse tæpper en dårlig ide. Køb et skridsikkert underlag eller tæppetape, så tæppet bliver hvor det skal.

Løse ledninger kan du snuble i. Sørg for at ledninger bliver sømmet fast.

2. Godt lys i hjemmet


Hvis du har nedsat syn er det nødvendigt med ekstra lys i hjemmet. Sørg for, at hjemmet et oplyst, så du kan orientere dig bedre og undgå fald. 

Skift din pære ud, hvis den ikke giver nok lys. Det er vigtigt at du kan se om tæppet et foldet, eller katten har lagt sig ved siden af din seng. 

3. Husk at tænde lys, når du skal på wc om natten

Mange fald sker om natten ved toiletbesøg. Når du tænder lys, kan du bedre orientere dig.

Køb en lampe med sensor, som tænder, når du står ud af sengen. På den måde behøver du ikke tænke over lyset, hvis du skal skynde dig.

4. Stå stille og trip lidt på stedet, når du rejser dig, inden du begynder at gå

Har du problemer med at blodtrykket falder, når du rejser dig? Med alderen bliver det små blodkar mindre elastiske. Derfor kan karrene have svært ved at holde blodtrykket stabilt. når du rejser dig. 

Sid lidt på sengekanten inden du rejser dig, specielt om natten, hvor blodtrykket er lavest. 

Bliv stående lidt før du begynder at gå, hvis du har mulighed for det. Så kan du sætte dig, hvis du bliver svimmel. 

Husk tilstrækkeligt at spise og drikke. 

Vær fysisk aktiv. Aktivitet styrker blodcirkulationen og bloddtryksreguleringen. 

5. Brug stok eller møbler til at støtte dig til

Støt dig til møbler, stok eller rollator, så du er sikker på du har fået balancen. Hvis du har nedsat følesans i benene giver det bedre balance. Pas på, at møbler ikke er for lette, så de vælter med dig, når du støtter dig til dem. 

Kommunen kan hjælpe dig med at få sat håndtag op, hvis det er vanskeligt at komme rundt med rollator. 

6. Undgå glatte fliser på badeværelset

Glatte fliser på badeværelset er en faldfælde. Hvis du er usikker på benene mister du let balancen her. Køb en bademåtte, så du undgår glatte filser. 

Et håndtag i badeværelset er en god støtte. Brug ikke rørene. Knækker et varmerør bliver du skoldet, hvis du falder. Kontakt din kommune og bed om hjælp og vejledning, hvis du er utryg, når du skal bade. 

En badebænk kan være en god investering. Så kan du sidde ned, når du vasker håret. Når du lukker øjnene i badet bliver din balance forringet. Dit syn er vigtigt for at du kan holde balancen.

7. Benyt fodtøj, der sidder godt på fødderne

Et par løse tøfler kan give snublefald. Højhælede sko mindsker din understøtte. Sko der følger med og har god understøttelsesflade giver dig større sikkerhed. 


Læs mere om Ældresygdomme, Svimmelhed og Fald, klinik​ 1 i vores velkomst​information her:

​​​Læs klinikkens øvrige patientinformationer her:​​

Redaktør