Kunstigt knæled - øvelser efter indsættelse

Træningsprogram til efter en knæoperation med indsættelse af kunstigt knæled (knæalloplastik).

Kort om øvelserne

Når du er blevet opereret, skal du lave øvelser for at genoptræne bevægelighed, få styrke i musklerne og for at undgå blodpropper. Vi anbefaler, at du prøver at lave øvelserne allerede inden operationen, så du kender dem og er parat til at starte din genoptræning. Du skal starte din genoptræning hurtigst muligt, da det giver det bedste resultat.

Du skal træne 3 gange om dagen. Vi taler med dig om, hvor mange gange du skal lave de enkelte øvelser.
For at få en god balance mellem hvile og træning, skal du fordele træningen ud over dagen.

Det er normalt, at det gør ondt. Træn i et roligt tempo, og undgå at tvinge en bevægelse igennem, hvis du mærker modstand eller stærke smerter. Planlæg din træning, så du er så godt smertedækket som muligt, mens du træner. Følg den plan, du har fået udleveret sammen med den smertestillende medicin.

Bevæg fødderne ofte

Du skal vippe med fødderne så ofte som muligt for at hjælpe blodomløbet i gang.

Træn på motionscykel

Hvis du har mulighed for det, skal du begynde at træne på motionscykel umiddelbart efter operationen. De første par gange skal du ikke køre hele vejen rundt med pedalerne men blot køre frem og tilbage. Sæt sadlen højere, end du normalt vil gøre. Indstil cyklen til en lav eller ingen modstand. Vi taler med dig om, hvor ofte du skal cykle.

Øvelse 1 

Du skal ligge på ryggen med strakte ben.

  • Bøj det opererede ben, og lad foden glide op langs underlaget. Du kan eventuelt lægge en plastikpose under foden, så den glider bedre. 
  • Lad foden glide tilbage, indtil benet igen hviler på underlaget.

Øvelse 2 

Du skal ligge på ryggen med strakte ben. Spænd i baller og lår.

  • Før det opererede ben ud til siden, uden at det slipper underlaget. Du kan eventuelt lægge en plastikpose under foden, så den glider bedre.
  • Træk benet tilbage til det andet ben igen.

Øvelse 3 

Du skal ligge på ryggen med bøjede ben og fødderne i underlaget.

  • Knib ballerne sammen, mens du løfter bækkenet fra underlaget.
  • Hold spændingen i et par sekunder.
  • Sænk bækkenet ned igen. 

Øvelse 4 

Du skal ligge på ryggen med et sammenrullet håndklæde under knæene.

  • Stræk det opererede knæ, så foden løftes fra underlaget.

Øvelse 5 

Du skal sidde yderst på en stol med en klud eller plastikpose under foden.  

  • Bøj det opererede ben, og træk foden ind under dig så meget som muligt. Hælen skal blive i underlaget. 
  • Hold stillingen i 20 sekunder.
  • Lad foden glide frem igen.

Øvelse 6 

Du skal sidde på en stol.

  • Stræk det opererede knæ, og løft benet op, så foden løftes fra gulvet.
  • Hold stillingen i cirka 10 sekunder.
  • Bøj knæet, mens du sætter foden ned igen.
  • Gentag med modsatte ben. 

Øvelse 7 

Du skal sidde yderst på sædet af en stol med begge fødder på gulvet.

  • Stræk det opererede ben foran dig. Hold hælen i gulvet, og lad tæerne pege opad.
  • Læn overkroppen langsomt frem over knæet, og pres ned på det med hånden, til du mærker et stræk i knæhasen og baglåret.
  • Træk benet tilbage, og sid med begge fødder på gulvet igen.

Øvelse 8 

Du skal sidde på en stol med armlæn. Dine ben skal være let forskudt med det opererede ben foran det andet.

  • Ryk frem, så du sidder yderst på stolen, og læn overkroppen lidt frem.
  • Sæt fra med hænderne på armlænene, rejs dig, og ret dig op. Det meste af din vægt skal være på det raske ben.
  • Sæt dig ned igen, mens du eventuelt støtter dig til armlænene. 

Øvelse 9 

Du skal stå foran et bord eller en stol. Støt hænderne på bordet eller stolen foran dig, og ret ryggen.

  • Læg vægten på det raske ben.
  • Bøj, og løft det opererede knæ op foran dig.
  • Sænk benet igen.
  • Gentag med det andet ben. 

Øvelse 10 

Du skal stå foran en stol eller et bord. Støt hænderne på stolen eller bordet foran dig, og ret ryggen.

  • Læg vægten på det raske ben, og før det opererede ben bagud.
  • Før benet tilbage igen.
  • Gentag med det andet ben.

Øvelse 11 

Du skal stå foran et trappetrin eller en lav skammel. Sæt foden op på trinnet eller skamlen, så du bøjer i knæet.

  • Bevæg overkroppen fremad, og bøj yderligere i knæet. Når du bøjer i knæet, skal det pege lige frem og ud over tæerne.

Du kan se en film med øvelserne på https://regionh.dk/p43 eller ved at holde din smartphones kamera op foran QR-koden:

Hold knæet strakt og let løftet, når du hviler

Det er godt for knæets bevægelighed at blive strakt og bøjet. Men når du ligger, skal du så vidt muligt altid holde knæet strakt og let løftet for at mindske risikoen for hævelse, blødning og smerter.
Hold benet løftet ved at lægge et par bøger under fodenden af din seng, eller læg en pude under benet, så den støtter hele underbenet fra knæhasen til anklen. Sørg for, at puden ikke kun ligger under knæet, da det kan påvirke dit knæ, så du kan få svært ved at strækket benet helt ud.
Når du sidder, skal du lægge underbenet op på en stol eller skammel.

Redaktør