Brækket håndled - Træningsprogram

Træningsprogram til brækket håndled med forholdsregler og øvelser.

Genoptræning

To uger efter operation

Du har fået fjernet gipsen og skal i de kommende 3 - 4 uger anvende en aftagelig håndledsbandage. Du skal samtidig i gang med at genoptræne dit håndled og dine fingre.

I denne pjece kan du læse om, hvordan du bruger håndledsbandagen, og hvilke øvelser du skal lave. Ergoterapeuten vil vejlede dig i de forskellige øvelser.

Hvornår skal håndledsbandagen bruges?

Du får en aftagelig bandage, som du skal have på hele døgnet i de kommende 3 - 4 uger. Du må tage bandagen af, når du skal træne og vaske hænder.

Brug hånden i det daglige

Når du har håndledsbandagen på, skal du bruge hånden til dine almindelige gøremål. Det er eksempelvis når du tager tøj på, spiser eller arbejder på din computer. Du må gerne bære lettere genstande, bare det ikke forværrer smerterne.

Behandling af ar

Du skal massere dit ar med uparfumeret creme. Massage er med til at blødgøre arret, så det bliver pænere.

Hvis dit ar hænger fast, skal du trække i det (uden creme).

Billedet viser en hånd, der er i håndledsbandage.

Træningsprogram

Det er naturligt, at du ikke kan bevæge dit håndled, som før du brækkede det. Det er derfor vigtigt, at du genoptræner håndleddet. Bevægeligheden i dit håndled vil gradvis blive bedre ved træning. Jo bedre bevægelighed du får, jo nemmere får du ved at udføre dine daglige gøremål senere i forløbet. Du kan følge udviklingen i genoptræningen ved at sammenligne med din raske arm.

Smerter under træningen

Du kan forvente, at du får nogen smerter under træningen. Hvis du har mange eller konstante smerter, skal du kontakte klinikken.

Opvarmning

Inden du går i gang med øvelserne i træningsprogrammet, kan du varme op for at blødgøre vævet.

Tag den aftagelige håndledsbandage af.

Sæt hånden i en spand med max. 40° varmt vand i ca. 10 minutter. Hold skulderen afslappet. Bevæg fingre og håndled.

Hvis din hånd er hævet, skal du, i stedet for opvarmning i vand, lave pumpeøvelser som vist i afsnittet "Når din hånd er hævet".

Billedet viser en hånd i en spand med vand i.

Øvelser

Du skal udføre træningsprogrammet 3 - 4 gange dagligt og gentage alle øvelserne 10 – 15 gange under hver træning. Udfør øvelserne i et langsomt tempo, så du ikke overbelaster hånden. Når du laver øvelserne, skal du bevæge hånden fra yderstilling til yderstilling. Hold yderstillingen i ca. 5 sekunder.

Øvelse 1

Placér hånden ud over en bordkant. Underarmen skal hvile på bordet.

Bøj håndleddet let bagover med afslappede, let bøjede fingre.

Bøj håndleddet nedad med afslappede fingre.

Venstre billede viser, at man skal bøje håndleddet bagover. Højre billede viser, at man skal bøje håndleddet bagover.

Øvelse 2

Placér hånden i håndkantsstilling ud over en bordkant. Underarmen skal hvile på bordet.

Bøj håndleddet mod tommelfingersiden.

Bøj håndleddet mod lillefingersiden.

Venstre billede viser, at man skal bøje håndleddet mod tommelfingeren. Højre billede vider, at man skal bøje håndleddet mod lillefingeren.

Øvelse 3

Sid med underarmen vandret og albuen i taljen. Knyt hånden.

Drej hånden så håndryggen skiftevis vender mod loftet og mod gulvet.

Billedet viser, hvordan man skal knytte hånden, og dreje det skiftevis mod loftet og mod gulvet.

Øvelse 4

Bøj i en glidende bevægelse først yder- og mellemled og derefter grundled til fuldt håndknyt.

Vær opmærksom på at fingrenes grundled bøjes helt. Stræk derefter fingrene helt ud.

Billedet viser, hvordan man laver en knytnæve med hånden, og efterfølgende strækker alle fingrene ud.

Hvis din hånd er hævet

Hvis din hånd er hævet, er det vigtigt, at du gør en aktiv indsats for at mindske hævelsen. Hvis hævelsen mindskes, vil du få lettere ved at bevæge dine fingre og håndled. Desuden vil du have lettere ved at bruge hånden i dine daglige gøremål.

Lav pumpeøvelser

  • Ræk armen i vejret så højt som muligt.
  • Knyt fingrene og tryk let med tommelfingeren på de knyttede fingre.
  • Stræk derefter fingrene helt.
Venstre billede viser, at man skal række armene i vejret, og knytte fingrene. Højre billede viser, at man i samme position, nu skal strække fingrene.

Knyt og stræk fingrene helt 20 - 30 gange i et roligt tempo. Lav øvelsen hver halve time.

Om dagen

Når du sidder stille, så sørg for, at placere hånd og albue over hjertehøjde. Det kan fx være på ryglænet af en sofa eller læg puder eller bøger på et bord og placér armen herpå. Når du går omkring om dagen, så hav armen langs siden og bevæg armen naturligt.

Om natten

Hvis din hånd er hævet, placeres armen på nogle puder, så hånd og albue ligger højt.

Henvendelser ved komplikationer 

Det er vigtigt, at du kontakter Skulder-, Albue- og Håndkirurgi, klinik 1, hvis du oplever, at:

  • din hånd eller arm hæver voldsomt

  • smerterne forværres væsentligt

  • din hånd bliver rød og varm

Går du for længe uden at reagere, kan det komplicere dit forløb.

Redaktør