Få hjælp til at klage

​​​

Du har mulighed for at klage over:

  • Hospitalets service (f.eks. omgangstonen, forløbet, de fysiske rammer, maden m.m.)
  • Den behandling, du har modtaget
  • En afgørelse om de rettigheder du har ifølge sundhedsloven

Du kan læse mere om de forskellige klagemuligheder her.

 

Personlig vejledning

Sundhedsjurist

Hvis du ønsker personlig vejledning, er du velkommen til at kontakte hospitalets sundhedsjurist, der også varetager klagesagsbehandlingen:

Sofia Anna Freuchen

Telefon: 38 68 34 98

Mail: sofia.anna.freuchen@regionh.dk

Patientvejleder 

Du kan også kontakte hospitalets patientvejleder. Patientvejlederen er ansat af Region Hovedstaden og er derfor uafhængig af hospitalet.:

Louise Gudmand
Kontor: Opgang 65, stuen
Patienttelefon: 38 66 66 36
​E-mail: csu-patientkontorgentofte@regionh.dk

Læse mere om patientvejlederen 

Klager over service

Hvis du er utilfreds med hospitalets service (f.eks. kontakten til hospitalet, forløbet, serviceniveauet, omgangstonen, de fysiske rammer eller maden), har du flere muligheder:

  • Du kan kontakte personalet på afdelingen, så de kan følge op på problemet.
  • Du kan kontakte ledelsen af den pågældende afdeling eller afsnit og gøre opmærksom på problemet, så de har mulighed for at afhjælpe det eller 
  • Du kan sende en klage til hospitalets direktion

Hvis du ønsker at klage over hospitalets service, skal du sende din klage til hospitalets direktion på adressen: Direktionen på Herlev Hospital, Herlev Ringvej 75, 2730 Herlev. Du kan også sende din klage via sikker e-mail ved at følge vejledningen på denne side.

 

Sådan behandler hospitalets direktion en klage over hospitalets service:

Når hospitalet modtager en klage fra dig, sørger Direktionssekretariatet for, at klagen bliver sendt til direktionen samt til afdelingsledelsen på den pågældende afdeling.

Afdelingsledelsen bliver bedt om en redegørelse for forløbet, hvilket danner grundlag for direktionens svar til dig.

Afdelingsledelsen kan vælge at tilbyde dig en samtale vedrørende klagen, hvor du kan tage en bisidder med.

Hvis du som pårørende ønsker at klage på en patients vegne, skal du have en skriftlig fuldmagt fra patienten til at starte klagesagen. Hospitalet har en standardfuldmagt, du kan benytte. Den finder du i rubrikken til højre. Du er også velkommen til selv at udarbejde en fuldmagt.

Hvis din pårørende på grund af helbredsmæssige forhold eller andre årsager ikke er i stand til at underskrive en fuldmagt, kan du dog som nærmeste pårørende klage på patientens vegne uden fuldmagt.

Alle klager bliver brugt til læring og til at forbedre kvaliteten af arbejdet på hospitalet.

 

Andre muligheder for at klage

Hvis du vil klage over den sundhedsmæssige behandling, skal du kontakte Styrelsen for Patientsikkerhed. Det er også til Styrelsen for Patientsikkerhed, hvortil du skal rette en klage over overtrædelse af dine rettigheder som patient. Styrelsen for Patientsikkerhed er bl.a. sekretariat for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Disciplinærnævnet er en uvildig myndighed, der er uafhængigt af de myndigheder, der har ansvaret for sundhedsvæsenets drift.

Læs mere om styrelsen for Patientsikkerhed.

 

Mulighed for erstatning

Du kan søge erstatning i Patienterstatningen, hvis du har fået en skade i forbindelse med undersøgelse eller behandling p å hospitalet.

Læs mere om erstatning.

 

Mistede værdigenstande

Læs mere om dine muligheder, hvis du under dit ophold på hospitalet har mistet personlige genstande her.

Redaktør