Træthed - hos patienter med gigt- og bindevævssygdomme

Mennesker med gigt- og bindevævssygdomme lider ofte af træthed, hvilket kan have en stor indvirkning på hverdagslivet.

Patientinformation til dig med gigt eller bindevævssygdom

Træthed

Mennesker med gigt- og bindevævssygdomme lider ofte af træthed, hvilket kan have en stor indvirkning på hverdagslivet. Trætheden kan ikke ses af andre, og mange oplever det svært, at de ikke bliver forstået af deres pårørende. 

Årsager til træthed

De hyppigste årsager til træthed i relation til gigt- eller bindevævssygdom er smerter, manglende motion, søvnforstyrrelser, angst eller stress. Trætheden kan være til stede på trods af, at din gigt- eller bindevævssygdom er velbehandlet. Det er naturligvis vigtigt at afklare, om trætheden kan skyldes andre årsager, som kan behandles, eksempelvis sygdomsaktivitet, lav blodprocent, infektion, bivirkninger til din medicin eller andet.

Håndtering af trætheden

Den træthed, der fortsætter med at være der efter at behandlingsmæssige muligheder er afprøvet, er sjældent mulig at fjerne helt, men nogle tiltag kan afhjælpe og mindske trætheden.

Generelle råd til at mindske trætheden:

  • Sæt realistiske mål og glæd dig over de mål, du når.
  • Overvej hvad der er vigtigst for dig at gøre selv, og overvej hvad du kan overlade til andre.
  • Prøv at skabe en balance imellem det du er nødt til at gøre, og det der gør dig glad i dit daglige liv. 
  • Prøv at acceptere, at du ikke har overskud til det samme som du plejer, og at du nogle dage kan overkomme meget og andre dage mindre eller ingenting.
  • Overvej afslapning ved hjælp af at høre musik, læse eller se fjernsyn.

Søvn og hvile

En god nattesøvn er vigtig, og det er vigtigt at prioritere små hvil eller pauser i løbet af dagen. Sørg for at ligge behageligt. Har du hævede og ømme led, kan det være en god idé med ekstra puder til lejring.

Sørg for god udluftning og behagelig temperatur i rummet.

Tag et varmt bad inden sengetid, da det kan virke afslappende og smertelindrende. Hvis du har smerter om natten, så tal med lægen om eventuel smertestillende medicin. Det kan også være en god idé at tage smertestillende medicin en time inden du skal sove, så medicinen kan nå at virke. Tag små hvil i løbet af dagen (15-20 minutter), men undgå flere timers søvn midt på dagen. Undgå kaffe, cola og alkohol lige inden sengetid. Hvis du vågner om natten, er det ofte vanskeligt at falde i søvn igen. Stå op, hvis du ikke er faldet i søvn i løbet af 30 minutter, og gå først i seng igen, når du bliver træt.

Håndtering af trætheden i relation til hverdagsopgaver

Planlægning af dine aktiviteter og opgaver i hverdagen kan muligvis afhjælpe trætheden. Prøv eksempelvis at fordele huslige opgaver over hele ugen, så du laver lidt hver dag i stedet for det hele på én gang. Inddrag om muligt hele familien i at få hverdagen til at fungere. Tag imod andres tilbud om hjælp i forbindelse med rengøring, indkøb, madlavning osv.

Inddragelse af pårørende

Undersøgelser viser, at det har stor betydning for håndtering af trætheden, at man har støtte fra sit sociale netværk. At tale om trætheden med dine pårørende giver dem de bedste forudsætninger for at kunne støtte dig. Fortæl dine pårørende, hvordan du har det med trætheden. Fortæl dem, at trætheden kan variere, hvilket betyder, at du nogle dage kan overkomme meget og andre dage mindre.

Sex og samliv

Trætheden kan nedsætte lysten til sex i perioder. Tal derfor med din partner om, hvordan trætheden kan påvirke jeres samliv og om, hvilke behov og forventninger I har til hinanden.

Hvis du har behov for det, så tal eventuelt med personalet om problemstillingen alene eller sammen med din partner. På www. gigtforeningen.dk kan du finde gode råd og vejledning omkring sex- og samliv.

Fysisk aktivitet og motion

Selv om du er træt, er det vigtigt at prioritere fysisk aktivitet og motion. Flere undersøgelser viser nemlig, at fysisk aktivitet og motion kan afhjælpe træthed. Fysisk aktivitet kan forbedre dit generelle velbefindende og kan mindske dine smerter. Det har en positiv indflydelse på dit humør, og giver mere energi og flere kræfter.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man er fysisk aktiv med moderat aktivitet minimum 30 minutter dagligt. Det gælder også, når man har gigt.

Moderat fysisk aktivitet dækker over aktivitet og træning, hvor du kan tale, samtidig med at du udfører aktiviteten selvom din puls stiger. Det kan eksempelvis være cykling, gåture, trappegang eller havearbejde.

Udover de daglige 30 minutters fysisk aktivitet, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man to gange om ugen vedligeholder sin kondition, muskelstyrke og bevægelighed ved træning af høj intensitet af 20-30 minutters varighed. 

Høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. Det kan eksempelvis være svømning eller træning i varmtvandsbassin, specielt tilrettelagt styrketræningsprogram ved fysioterapeut, evt. i fitnesscenter, gymnastik, aerobic eller let løb.

Det vil være individuelt, hvilken form for aktivitet og motion der er passende for den enkelte. Derfor er det vigtigt at lytte til sin krop og være opmærksom på, om belastningen bliver for stor.

Yderligere spørgsmål

Du er altid velkommen til at kontakte klinikken, hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget.

Kontakt

Telefon 38 67 32 23 Man, tirs og tors: klokken 8.00 - 15.00 Ons: klokken 8.00 - 18.00 Fre: klokken 8:00 - 14:00 

Redaktør