Personlig henvendelse: bedst efter aftale
Hvis du ønsker en personlig samtale med patientvejlederen , kan du ringe og aftale en tid.
Hvis patientvejlederen på dit hospital ikke træffes, er du velkommen ti l at kontakte enhver af Region Hovedstadens patientvejledere.
Se oversigt over patientvejledere i Region Hovedstaden
Patientvejlederen kan:
- give dig generel information om sundhedsvæsenet
- informere og vejlede om dine rettigheder som patient
- give information om reglerne om frit og udvidet frit sygehusvalg og udredningsret, herunder om ventetider
- give information om reglerne om maksimale ventetider for livstruende sygdomme
- hjælpe med at udrede misforståelser mellem dig og sundhedsvæsenet
- informere og vejlede om de muligheder, du har for at klage, søge erstatning og indrapportere utilsigtede hændelser
- hjælpe med at udforme og videresende skriftlige klager og anmelde et erstatningskrav, hvis du ikke er i stand til selv at klage
- informere og vejlede om reglerne for transport og transporttilskud
- informere og vejlede om reglerne for behandling i udlandet, herunder EU-reglerne
På grund af tavshedspligt kan patientvejlederen kun inddrage afdelinger eller andre, hvis det sker efter aftale med dig.
Sygehusvalg
Er du allerede henvist til et hospital, og har du spørgsmål om ventetider, frit sygehusvalg eller om muligheden for undersøgelse eller behandling på privathospital efter reglerne om udredningsretten og udvidet frit valg, kan du kontakte Rådgivning om Sygehusvalg