Et godt og effektivitet behandlingsforløb – hvad kan du selv gøre?

​Hvis du involverer dig i dit eget forløb og har en åben dialog med din kontaktperson og personalet, kan du gøre dit til, at dit behandlingsforløb bliver så godt og effektivt som muligt.

​Flere kontaktpersonordninger

Vi arbejder på højtryk i Region Hovedstaden på at skabe sammenhæng i dit forløb. Blandt andet ved hjælp af flere forskellige kontaktlægeordninger så som behandlingsansvarlig læge, patientansvarlig læge, forløbskoordinator m.m..

Din kontaktperson kan være med til:

  • at give dig den information og tryghed, du har brug for
  • at sikre, at der er sammenhæng i dit forløb
  • at give dig mulighed for, at der altid er én, du kan henvende dig til, som kender dig og dit forløb.

Sørg derfor for at vide hvilke kontaktpersoner, der er tilknyttet dit forløb, og hvordan du kan komme i kontakt med dem.

Dårlig kemi med kontaktpersonen

Viser det sig, at du har dårlig kemi med den kontaktperson, du har fået tildelt, kan du i første omgang overveje, hvad du selv kan gøre for at forbedre kemien mellem jer. Kan du være mere åben, lyttende og stille spørgsmål, der gør dialogen bedre?

Bliver dialogen og tilliden ikke bedre, så sig det til personalet, så du kan få tildelt en anden. For er kemien dårlig, kan det betyde, at du ikke får de oplysninger og tryghed, du har brug for.

Tips og tricks fra andre indlagte patienter

Her er en række bud fra andre patienter på, hvad der kan være med til at gøre din indlæggelse effektiv og god.

  • kend hele din behandlingsplan – men gør mentalt plads til afvigelser
  • vid hvad næste skidt i din behandling er
  • fortæl om det, som bekymrer eller nager dig, så du kan mane unødige bekymringer i jorden og få tilpasset dit forløb til dine særlige behov
  • vær ikke bange for at spørge om noget dumt, hvis der er noget, du synes, bliver overset eller føles underligt eller forkert
  • hvis det betyder meget for dig at være i dit eget tøj, kan du undersøge, om det er muligt at bruge eget undertøj, nattøj m.m.
  • tag tingene i opløbet i stedet for at se tiden an
  • sammenlign ikke dit forløb med andres. Der findes ikke to forløb, der er ens
  • når du taler i mobiltelefon, så tænk på, at de patienter, der ligger ved siden af dig, er ufrivillige tilhørere til dine samtaler
  • hvis du bliver følelsesmæssigt påvirket på en dårlig måde af dine medpatienters samtale, så brug høretelefoner eller forlad stuen, hvis du kan
  • du tænker og taler friere, når du går en tur
  • vær åben omkring alternativ medicin, så der kan tages højde for uheldige påvirkninger af din behandling
Redaktør