Gentofte Hospital sætter strøm til papiret

Fra 24. april vil patienterne blive indkaldt digitalt til behandling eller undersøgelser frem for med posten.

Fremover behøver man ikke tage overfrakke på og gå ud i regnen for at hente indkaldelser fra Gentofte Hospital. Fra 24. april modtager borgere, som skal til undersøgelse eller behandles på Gentofte Hospital, nemlig deres indkaldelsesbreve elektronisk i e-boks eller på borger.dk.

Digitaliseringen er et led i en aftale mellem Danske Regioner og regeringen, og den har til formål at nedbringe porto-udgifter, mindske papirforbruget og frigøre tid for hospitalernes personale. Ordningen har kørt på Bornholms Hospital siden december 2013, og i løbet af 2014 vil resten af regionens hospitaler også indkalde patienter elektronisk. I første omgang er det kun indkaldelsesbrevene, der digitaliseres, mens du fortsat vil modtage andre informationer fra hospitalet med posten.

Ifølge hospitalsdirektør Eva Zeuthen Bentsen vil man på Gentofte Hospital holde et vågent øje med, om den nye praksis vil betyde, at patienter overser deres aftaler eller klager over manglende information:

- Omlægningen skal sikre, at pengene i sundhedsvæsenet bruges mest fornuftigt. Derfor må det ikke ende med, at vores læger og sygeplejersker står klar på operationsgangene eller i ambulatorierne, men venter forgæves på patienterne, siger Eva Zeuthen Bentsen.

Første gang modtager du også et fysisk brev

Hun understreger, at flere tiltag derfor skal sikre, at indkaldelserne når frem til alle borgere, også selvom de ikke er fortrolige med digital post.

- Næste gang du modtager en indkaldelse fra Gentofte Hospital, vil du modtage et fysisk brev i din postkasse med besked om, at du har modtaget en indkaldelse i din digitale postkasse. Du vil fortsat modtage dine indkaldelser i papir, hvis du ikke har en sådan postkasse, men kun frem til 1. november, hvor alle danskere automatisk får oprettet en digital postkasse. Derefter sender vi kun indkaldelsesbreve fysisk første gang, eller hvis man har lavet en aftale om at blive fritaget fra den digitale ordning, forklarer Eva Zeuthen Bentsen.

Fra 1. november 2014 skal alle borgere kunne modtage digital post fra det offentlige, hvis de er over 15 år og har et personnummer. Borgerservice og dit lokale bibliotek står klar med hjælp til, hvordan du kommer i gang med digital post. Hvis du ønsker at blive fritaget fra at modtage digital post, skal du søge om fritagelse hos Borgerservice i sin kommune.

Læs mere om Digital Post og hvordan du tilmelder dig på www.borger.dk/digitalpost.

Redaktør