Kompetenceudvikling
I afdelingen arbejder vi målrettet med at sikre, at vores
medarbejdere opnår de rette kompetencer for at leve op til såvel patienters
forventninger til kvalitet i sygeplejen som til de politiske krav om rette
behandling til rette tid.
Hospitalets kompetenceudviklingsprogram for sundhedsfaglige
professionsbachelorer anvendes som overordnet ramme til vurdering og evaluering
af den enkelte medarbejders kompetencer. Kompetenceniveauerne går fra 1-3.
Dette udviklingsprogram suppleres med afdelingens lokale
kompetencebeskrivelser, som vurderer den enkelte medarbejder inden for både
organisatoriske, faglige og sociale kompetencer. Denne vurdering og evaluering
sker løbende og minimum en gang årligt til medarbejderudviklingssamtale.
Kom godt igang som nyansat
Nyansatte sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter
følger afdelingens introduktionsprogram, som består af modtagelse i
personalegruppen og en indføring i det kliniske arbejde ved en
introduktionsansvarlig sygeplejerske. Introduktionsprogrammet indeholder også
fire interne fælles undervisningsdage, obligatorisk undervisning, obligatorisk
e-læring, et SP uddannelseskoncept og nogle udviklingsdage.
En Introduktionsansvarlig skal sammen med sygeplejerske med
særligt ansvar sikre en systematisk introduktion og tilegnelse af kompetencer.
Den nyansatte vil de første 4 uger følge en introduktionsansvarlig i vagter,
hvilket har til formål at sikre instruktion, supervision og refleksion i det
daglige arbejde for at styrke tilegnelsen af de rette kompetencer.
Som redskab til at sikre en systematisk introduktion og
tilegnelse af kompetencer anvendes kompetencekort og uddannelsesprogrammer,
hvor der er beskrevet, hvilken viden, færdigheder og kompetencer, der skal
tilegnes.
Nyansatte er i introduktion i 12 uger, hvor de gradvist
tæller med i normering og gradvist får selvstændigt ansvar for patientforløb.
Herefter tilrettelægges opfølgning i form af 4 udviklingsdage (følge-vagter) –
den første omkring 12. uge sammen med en sygeplejerske med særligt ansvar, samt
ved ansættelse i 6 måneder, 9 måneder og 12 måneder, hvor tilegnelsen af
kompetencer følges.
De fælles undervisningsdage indeholder viden og redskaber
til at kunne øge og arbejde med udviklingen af de organisatoriske, faglige og
sociale kompetencer. Dagene er fælles for begge matrikler og afholdes også på
begge matrikler for både at møde kollegaer og få en fornemmelse af afdelingens
lokaliteter på tværs af matrikler.
I løbet at det første år vil der løbende være opfølgende
samtaler i forhold til den nyansattes trivsel og tilegnelse af kompetencer.
Tjenestetidsplanlagt undervisning
I løbet at det første år vil der løbende være opfølgende
samtaler i forhold til den nyansattes trivsel og tilegnelse af kompetencer.
I afdelingen er der fast hver anden torsdag i lige uger
planlagt monofagligt undervisning, som plejepersonalet tjenestetidsplanlægges
til. Formålet er at plejepersonalet opnår viden og indsigt i den akutte
patients specielle behov, og dermed styrker deres kompetencer til at træffe
velovervejet og fagligt begrundet beslutninger i forhold til behandling og
sygepleje. Derudover tilstræbes der, at der ugentligt afholdes
faglige minutter, som er en kort samlingsseance med fokus på kliniske emner for
at sikre en vidensdeling.
Din karrierevej
I afdelingen er der flere kursus og uddannelsestilbud i
henhold til, hvilken karrierevej medarbejderen i samråd med sin leder vælger.
Lederen vurderer sammen med den enkelte medarbejder muligheder og behov for
såvel interne- som eksterne kurser og uddannelsestilbud. Der er udarbejdet en
strategi for interne- og eksterne kurser og uddannelse for plejepersonalet i
afdelingen, som så vidt muligt overholdes. Dog justeres strategien løbende i
forhold til behov i afdelingen.