og analyserne fra Gentofte Hospital, der fik McDonald til at til at fjerne skadelige fedtsyrer fra deres frituregryder
Danske forskeres analyser af pommes frites og stegt kylling fra hele verden pressede i 2006 McDonald’s til at fjerne skadelige fedtsyrer fra deres frituregryder. Vores rubricering og optælling af molekyler redder tusindvis af liv, siger overlæge Stender fra Gentofte Hospital.”Ved at rubricere fedtmolekylerne i fastfood fra hele verden, har vi været med til at forlænge livet for tusinder af mennesker,” siger Steen Stender, som er ledende overlæge på Klinisk biokemisk afdeling på Gentofte Hospital.
I spidsen for kollegerne og professorerne Jørn Dyerberg og Arne Astrup frembragte han sammen med medarbejdere på Gentofte Hospital i 2006 den dokumentation, der fik McDonald’s til at fjerne store mængder livsfarligt transfedt fra frituregryder i Europa og USA.
Prøverne indsamlede han, hans familie og medarbejderne i udlandet ved enhver lejlighed. Analyserne foregik dels eksternt og dels på laboratoriet i Klinisk biokemisk afdeling, som til daglig blandt andet analyserer blod fra patienter på Gentofte Hospital.
”I dag behandler man ikke patienter uden at have biokemien med. Hvor andre læger undersøger kroppen udefra eller ved at føre et kamera ind, så undersøger vi, hvad den består af ved at tælle molekyler,” siger Steen Stender.
Systematisk analyse og dokumentationOgså mængden af transfedt i mad bestemmer forskerne ved at lade maskiner opgøre antallet af forskellige typer fedtmolekyler. Det sker efter en internationalt valideret metode. Udenlandske forskere og journalister valfarter fortsat til afdelingen for selv at se den usædvanlige videnskabelige dokumentation, der ligger til grund for forskernes analyser.
Det systematiske arbejde har vist, hvor ekstremt mængden af sundhedsskadelige transfedtsyrer varierer i McDonald’s mad fra land til land og fra by til by. Især i Østeuropa og USA var niveauet i frituremaden skræmmende højt. Det samme gjaldt den anden store internationale fastfoodkæde Kentucky Fried Chicken, KFC.
Transfedt er mistænkt for mange skadevirkninger og går især ud over hjertet. En række undersøgelser fra hele verden viser, at et indtag på fem gram transfedt om dagen øger risikoen for en blodprop i hjertet med 25 procent.
Kampen mod transfedtKursen på McDonald’s aktier faldt kort efter, at Stenders og kollegaernes artikel blev offentliggjort i New England Journal of Medicine i april 2006. Firmaet besluttede at begrænse anvendelsen af transfedt i hele Europa og arbejder på at lade de amerikanske restauranter følge efter.
I McDonald’s mener man ikke, at hele æren tilkommer forskerne fra Gentofte. "Vi var i forvejen på vej med ændringer af oliesammensætningen, men det er vores klare opfattelse, at Steen Stenders forskning satte yderligere fart i udviklingen,” siger kommunikationschef Hanna Løyche fra McDonald's i Danmark.Dansk lov mod skadeligt fedtHer i landet risikerer vi ikke længere for høje doser transfedt. Steen Stender og Jørn Dyerberg skrev i 2003 en rapport om transfedt i madvarer, hvorefter den danske regering tog initiativ til en lov på området.
Lægernes arbejde begyndte dog mange år tidligere i Ernæringsrådet, hvor professor Arne Astrup var formand. Han tøver ikke med at kalde sagen om transfedtsyrer den vigtigste for Ernæringsrådet nogensinde.
”Dette arbejde redder menneskeliv verden over - og ideen med at lovgive på området spreder sig nu til mange andre lande. Det er en sejr, som både forskerne og Danmark kan være stolte af,” siger Arne Astrup.